Printet fra www.projektseksualpolitik.dk den 27/4-2024

Spillerum

Fra www.servicestyrelsen.dk:

"Formålet med SPILLERUM er at hjælpe børn og unge med at udvikle og kende deres egne grænser, og lære dem meningsfuldt at give udtryk for disse grænser i relationer til andre, samt at forstå og respektere andres grænser, herunder at skelne mellem omsorg og overgreb. 

For at kunne bruge spillet i det pædagogiske arbejde, kræver det, at man har deltaget på kurset Samspil, hvor spillet også udleveres til kursisterne.


På Samspilkurset får man en indføring i teorien bag spillet og undervisning i, hvordan man igangsætter og strukturerer samtalen om SPILLERUMS billeder, så man understøtter det enkelte barns behov.

Der afholdes gratis kurser i SPILLERUM i oktober-december 2011. Der afholdes kurser over hele landet.

Det er Seminarer.dk, der står for at udbyde kurserne. Kontakt Seminarer.dk for yderligere information om kurserne på tlf: 66 15 90 43"

Læs mere om Spillerum her


Hvad gør du?

Fra www.hjerneogsundhed.dk:

"Dialogspil om seksualitet – uanset handicap "Hvad gør du?" er i første omgang tænkt som et redskab til mennesker, der arbejder med handicappede.

Spillet skal hjælpe med de vanskelige situationer, der kan opstå omkring seksualitet, når man arbejder med blandt andet udviklingshæmmede. Spillet kan være med til at skabe dialog i personalegruppen, så I får nemmere ved at forstå hinandens holdninger til dette svære emne."

Læs mere om spillet her

 


Følelser og fornemmelser på spil

Fra www.autismeforlaget.dk:

"Spillet Følelser og fornemmelser på spil er et seksualspil for unge med socialkognitive vanskeligheder i 13-18 årsalderen. Spillet er udviklet af Rikke Locht, Finn Østergaard, Verner Kongsted, Karina Cilleborg Hansen og Thue Sommer.

Følelser og fornemmelser på spil er udviklet med det formål at lave et spil, som kan give ovennævnte målgruppe viden omkring deres egen seksualitet samt at introducere alternative metoder i seksualundervisningen. Spillet kombinerer konkurrence, humor og læring i en dyst om viden om unges adfærd, prævention og seksualitet."

Læs mere om spillet her

 


KAT-kassen - Kognitiv Affektiv Træning

Kirsten Callesen, Annette Møller Nielsen, Tony Attwood

Dansk Psykologisk Forlag

Fra www.dpf.dk:

"Et materiale, der specifikt er udviklet som støtte til samtaler med børn og unge fra 6-årsalderen, og som har til formål at hjælpe til større selvforståelse både i forhold til sociale relationer og venskaber og til forståelse af egne og andres behov og motiver.

KAT-kassen består af en række elementer. Et KAT-element er en figur – fx et ansigt, en krop, et måleinstrument – som er skabt til at være et stærkt visuelt symbol, der kan animere samtalens struktur og være en agent, som barnet kan udtrykke sine tanker og følelser igennem. Man skriver på elementerne med boardmarker (som kan viskes ud). Efter samtalen kopieres elementet med barnets påskrevne tanker og følelser, som på den måde kan huskes eller anvendes til næste samtale.

KAT-kassen kan anvendes af forældre, lærere, pædagoger og psykologer."

Læs mere om KAT-kassen her


Trin for trin

Center for social og emotionel læring

Kan rekvireres ved Specialpædagogisk Forlag på www.spf-herning.dk

Fra beskrivelsen af materialet:

"Trin for Trin lærer børn i 4-15 års alderen at forstå egne og andres følelser, at styre impulsivitet og aggression og at løse problemer. Såvel i børnehave som skole og SFO er en del af målsætningen, at børn skal udvikle deres personlige kompetencer. Den sociale og følelsesmæssige kompetence er den vigtigste forudsætning for at børn trives, og at de udvikler sig socialt og fagligt."

Se hele beskrivelsen af materialet her


Idekatalog til seksualundervisning/
brugerkursus inden for specialområdet

Hanne Kargo, Trine Madsen, Annette Christiansen, Seksualvejlederuddannelsen 2009-2010

Dette idékatalog er udarbejdet af Hanne Kargo, Trine Madsen og Annette Christiansen som en del af deres arbejde på seksualvejlederuddannelsen. Kataloget indeholder mange eksempler på øvelser, som er gavnlige at lave sammen med mange forskellige grupper af brugere. Mange af øvelserne er kropslige og humoristiske og kommer omkring mange forskellige temaer inden for seksualvejledning og seksualundervisning.

Idékataloget er gengivet her i sin fulde længde med forfatternes tilladelse.


Til de nysgerrige - En bog om seksualitet og forplantning

Marie D. Christensen, Statens Kunstfond, 2011

Se mere og bestil bogen her

"Til de nysgerrige" er en hyggelig lille bog, der uden at lægge fingre imellem, kort og præcist forklarer, hvordan seksualitet og forplantning fungerer. Den har mange sjove illustrationer og lægger op til nogle gode snakke med børn. Bogen kan anvendes til både folkeskole og specialskole. 

 

  

Laura og Lasse er venner - Laura og Lasse er kærester - Laura og Lasse boller

Dorte Brunsgaard Pedersen og Niels Poulsen, Special-Pædagogisk Forlag, 2004

Se mere og bestil de tre bøger her

Laura og Lasse-bøgerne fortæller på en let-forståelig måde om at være venner, kærester og om sex. Bøgerne henvender sig til personer med udviklingshæmning og kan være et rigtigt godt afsæt til at tale om emner der vedrører venskab, kærlighed og sex.
 

 

Lystspillet

Tina Katja Nørgaard og Bjørn Andersen Samming, 2012.

www.lystspillet.dk

Fra Lystspillets hjemmeside:

"Lystspillet er et undervisningsmateriale, i form af et dialogspil, om respekt, følelser, krop og sex, til brug i seksualundervisning og pædagogiske forløb med unge. Lystspillet skaber mulighed for åben dialog mellem spillets deltagere, hvor det er muligt at afprøve holdninger, blive klogere på hvad andre unge synes og blive motiveret til at få et godt forhold til sig selv og sin seksualitet."

Print-selv version af spillet kan downloades fra spillets hjemmeside, eller i GooglePlay eller iTunes som app 

Kan man det? Kend dine grænser. NEJ-GÅ-FORTÆL

Forfattere: Kirsten Hein og Christa Thomsen
Illustrationer: Henrik Taarnby Thomsen

"Kan man det? Kend dine grænser. NEJ-GÅ-FORTÆL" er et samtaleredskab der er nyttigt i samtaler med elever, der skal have mere viden om omgangsformer i forskellige situationer. Materialet egner sig til elever mellem 5-16 år.

Materialet består af 73 illustrationer og en mængde plancher og farvede kort, der øver eleven i NEJ-GÅ-FORTÆL-adfærd

Læs mere om materialet og køb det her

 

&mnsp;

 

SUMH, Sammenslutningen af Unge Med Handicap / Kløverprisvej 10B / 2650 Hvidovre / Telefon: 36 38 85 64 / Telefax: 36 75 14 03 / sumh@sumh.dk